Δημοκρατία και Λογοδοσία

Posted on

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑ

Βρέθηκε το περασμένο Σάββατο στη Λαμία ο Μίμης Ανδρουλάκης, άνθρωπος ευφυέστατος και πολυγραφότατος, για να παρουσιάσει το καινούργιο του βιβλίο και να μοιραστεί σκέψεις για την οικονομική κρίση, τα νέα μέτρα, την αναγκαστική προσγείωση, όπως είπε, που υποχρεώνεται η Ελληνική κυβέρνηση να κάνει. Μίλησε για την αναγκαιότητα αποδοχής των μέτρων από το λαό και ζήτησε μορατόριουμ από όλες τις πολιτικές δυνάμεις, αφού δεν υπάρχει εναλλακτική λύση και η χρεωκοπία είναι μονόδρομος.
Υπάρχει όμως εδώ ένα κεφαλαιώδες ζήτημα. Πέρα από την οικονομική χρεωκοπία, έχει χρεωκοπήσει το πολιτικό σύστημα. Αυτός ο πολιτικός πολιτισμός, όρος νεόκοπος , που συχνά τον επικαλούνται οι πολιτικοί δεν υπάρχει, εφόσον δεν υπάρχει ευθυνοδοσία, εφόσον κανένας δεν χρεώνεται την ευθύνη για το πώς φτάσαμε στη σημερινή κατάσταση. Η δημοκρατία είναι ένα πολίτευμα που παρέχει ελευθερίες και γι΄ αυτόν ακριβώς το λόγο είναι εύκολο να εκπέσει σε ασύδοτη ζούγκλα, αν οι θεσμοί δεν λειτουργούν, αν δε νομοθετεί ο λαός μέσω των εκλεγμένων αντιπροσώπων του και όχι τα συμφέροντα των ολίγων. Όταν τα σκάνδαλα και η διαφθορά συσσωρεύονται, Ζίμενς, Βατοπέδι, παλιότερα το σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου, κοινοτικές επιχορηγήσεις που φαγώθηκαν σε σεμινάρια – μαϊμού και άλλα άχρηστα πράγματα που καμμία αναπτυξιακή βάση δεν έθεταν, δημόσια έργα υπερτιμολογημένα μέχρι και 8 φορές πάνω, εισφορές εργαζόμενων που έγιναν μετοχές με αποφάσεις κάποιων Δ.Σ και χάθηκαν, κ.ο.κ., το αίτημα για απόδοση δικαιοσύνης είναι αδήριτο και συνυφασμένο με την ίδια την υπόσταση της δημοκρατίας. Διαφορετικά, διογκώνεται μια ατέλειωτη δυσωδία, για την οποία κανείς δεν είναι υπεύθυνος, κανείς δεν πληρώνει, και κανείς δεν τιμωρείται. Μα αυτό δεν είναι δημοκρατία! Στη δημοκρατία υπάρχει ευθυνοδοσία . Ας θυμηθούμε πώς λειτούργησε η δημοκρατία του Κλεισθένη: Οι βουλευτές της Βουλής των 500, κληρώνονταν από τις 10 φυλές της πόλης –κράτους. Όταν αναλάμβαναν τα καθήκοντά τους έδιναν όρκο ότι θα συμβουλεύουν και όταν παρέδιδαν ήταν υποχρεωμένοι να δώσουν λόγο για κάθε πράξη τους, τα λεγόμενα . Για το λόγο αυτό, αναφέρουν οι ιστορικοί πως συχνά με βαριά καρδιά αναλάμβαναν το αξίωμα που η πόλη τους απέδιδε, γιατί γνώριζαν τις ευθύνες που συνεπαγόταν η ανάληψη του αξιώματος και την υποχρέωση της λογοδοσίας σε όλη τη διάρκεια της θητείας τους. Ήταν στη Βουλή για να υπηρετήσουν τον Αθηναϊκό λαό και τη δημοκρατία χωρίς κανένα προσωπικό όφελος, αλλά με πάρα πολλές ευθύνες για χρηστή διοίκηση.
Σήμερα λογοδοτεί κανένας για τίποτα; Απευθύνονται στο λαό, μόνο για το λογαριασμό, για να πληρώσει τα σπασμένα. Του ζητάνε θυσίες , του προβάλλουν αδιέξοδα για τα οποία δεν ευθύνεται και του ζητάνε να θυσιαστεί στο όνομα μιας πατρίδας που εκείνοι δεν σέβονται. Ο Αριστοτέλης στην, του, μελέτησε τα διάφορα πολιτεύματα στην ορθή εκδοχή και στις παρεκβάσεις τους. Η Κλεισθένεια δημοκρατία δίνει ένα ιστορικό παράδειγμα ορθής εφαρμογής δημοκρατίας. Αντίθετα, αυτό που ζούμε είναι παρέκβαση, κατά τον Αριστοτέλη, δεν είναι δημοκρατία. Είναι μια μορφή ολιγαρχίας και μάλιστα ούτε καν των αρίστων (αν μπορούσαμε με κάποιο τρόπο να ορίσουμε μια αριστίνδην επιλογή), αλλά των αρπάγων. Αυτών που εκμεταλλεύονται τις ελευθερίες της δημοκρατίας, για να αρπάξουν χρήμα και να καθυποτάξουν το λαό από τον οποίο εκπορεύεται κάθε εξουσία και για τον οποίον υπάρχει και λειτουργεί το πολίτευμα. Έχει μεγάλη σημασία να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτό που ζούμε δεν είναι δημοκρατία, όπως ακριβώς για να μπορέσουμε να θεραπευτούμε πρέπει να ξέρουμε από τι πάσχουμε. Νομίζω μάλιστα, πως αυτήν τη σημασία είχε και το άγαλμα της Αφροδίτης που υψώνει το μεσαίο δάχτυλο στη γνωστή άσεμνη χειρονομία, ότι στη χώρα που γεννήθηκε η Δημοκρατία, δημοκρατία δεν υπάρχει. Μας εκδικούνται τα ίδια μας τα επιτεύγματα, γιατί είμαστε ανίκανοι πλέον να τα εκτιμήσουμε, να τα περιφρουρήσουμε , να τα προαγάγουμε. Έμειναν κενές λέξεις, άδεια πουκάμισα. Τα απαξιωτικά δημοσιεύματα των Γερμανών που προτρέπουν τους Έλληνες να πουλήσουν τα νησιά τους για να ισοφαρίσουν τα χρέη δεν απευθύνονται σε πολιτικούς παράγοντες οι οποίοι έκαναν κάποιους λανθασμένους χειρισμούς, αλλά σε αναξιοπρεπείς ψεύτες, που εξαπάτησαν τους πάντες και που αντιμετώπισαν ανεύθυνα και κοντόφθαλμα πολύ σοβαρά ζητήματα.
Ένα θέμα λοιπόν είναι το φάσμα της οικονομικής χρεωκοπίας που μας απειλεί και ένα δεύτερο είναι η πνευματική χρεωκοπία, η χρεωκοπία θεσμών, όπως η δικαιοσύνη, η δημοκρατία, η κοινωνική αλληλεγγύη.
Όταν μάλιστα οι θεσμοί χρεωκοπούν και βαθαίνει η αναξιοπιστία της δημοκρατίας, δημιουργείται το πιο ευνοϊκό περιβάλλον για την εκκόλαψη του αυγού του φιδιού. Κι αυτό το φίδι είναι ο εθνικισμός με όλα τα συμπαρομαρτούντα της ξενοφοβίας, του ρατσισμού κ.τ.λ
Μην εκπλαγούμε λοιπόν, αν το επόμενο χρονικό διάστημα μαζί με τη φτώχεια, την ύφεση, την εγκληματικότητα αναδυθεί και η βία του εθνικισμού, το τυφλό μίσος για τον οποιοδήποτε .
Ο Κάντ έλεγε πως είναι η έξοδος του ανθρώπου από την άγνοια για την οποία ο ίδιος είναι υπεύθυνος. Ο άνθρωπος μπορεί να βγει από το αδιέξοδο της άγνοιας, αναλαμβάνοντας το ρόλο του ως ιστορικού υποκειμένου με ευθύνες ,άρα και δυνατότητες. Για να έχουμε μια δημοκρατία που να μας αξίζει και μια κοινωνία, όπου θα κοινωνούμε υλικά και πνευματικά αγαθά και όχι μια απάνθρωπη ζούγκλα, χρειάζεται να προσπαθήσουμε, χρειάζεται να παλέψουμε με Λαιστρυγόνες και Κύκλωπες, γιατί τίποτε δεν δίδεται δωρεάν.
Υπάρχει ανάγκη για έξοδο, όχι μόνο από την οικονομική κρίση, αλλά πρωτίστως από την πνευματική κρίση στην οποία έχουμε περιπέσει κι αυτό είναι κάτι που μπορεί ο καθένας να κάνει τόσο σε ατομικό επίπεδο, όσο και σε συλλογικό, σε όποιο χώρο ζει και εργάζεται , αναλαμβάνοντας την ευθύνη των πράξεών του, μορφώνοντας τον εαυτό του, ανακαλύπτοντας από την αρχή τις αξίες που ανέκαθεν μας χαρακτήριζαν ως λαό.

ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΟΣ

δια την μεταφορά marado

πηγή:Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών Λαμίας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s